Com a membres de la  Comunitat universitària ens sentim decebuts per la participació de l’UJI i de l’Ajuntament de Castelló en l’Encontre Sostenibilitat organitzat per Radio Castellón Ser.

A aquesta trobada estan convidats únicament representants de dos entitats: la petroliera BP i l’entitat bancària BBVA.

La petroliera BP ha basat, i ho segueix fent, el seu negoci en l’extracció de combustibles fòssils i, per tant, és responsable directa de les emissions que causen l’alteració climàtica irreversible a la que estem abocats. Això, segons la ONU, posa en risc la continuïtat de la civilització humana. I no tan sols contribueix amb la seua activitat a la crisi climàtica, sinó que a més tenen una despesa de milions de dòlars per a bloquejar mesures contra el canvi climàtic. Per si no fos suficient, BP, junt amb altres empreses petroquímiques instal·lades al polígon industrial del Serrallo, a pocs quilòmetres de les nostres cases, és una de les empreses amb més emissions contaminants de CO2 en el País Valencià.

L’entitat bancària BBVA, per la seua part, segueix finançant quantitats astronòmiques al negoci dels combustibles fòssils, a més de contribuir a altres negocis que alteren greument les crisis ecològiques, la pèrdua de biodiversitat, els drets humans, així com greus perjudicis a comunitats humanes on radiquen els projectes finançats.

Entenem que aquest acte no té altra finalitat que manipular bastament a la ciutadania, pretenent fer-nos creure que les mateixes empreses que provoquen la degradació de la biosfera i el caos climàtic solucionaran el desastre.

Segons els estudis i informes científics el sistema climàtic i els ecosistemes es troben en situació crítica, amb alteracions que ja són irreversibles i que poden portar en poc de temps a un planeta inhabitable.

Per tant, aquest és el moment idoni per a que l’UJI i l’Ajuntament utilitzen els seus recursos i facen tots els esforços possibles per pal·liar en la mesura del possible eixos riscos, per reflexionar sobre com podrem sobreviure en un mon diferent de l’actual.

Entre d’altres coses, és fonamental que la ciutadania conega amb dades científiques contrastades la realitat a la que ens enfrontem. Si el que es promou és donar veu a les mateixes empreses que causen el desastre sense qüestionar els seus missatges, s’està col·laborant en la desinformació que pateix la població i que impedeix la reacció adequada als riscos existencials que enfrontem.

En comptes d’això, la Universitat Jaume I i l’Ajuntament, han accedit a aportar els seus noms en aquest desafortunat acte de llavat verd empresarial. Perquè no és un acte innocent. Ningú es pot creure que la prioritat d’aquestes empreses deixe de ser la generació de beneficis i passe a ser la “sostenibilitat”, concepte ja totalment desproveït de significat.

Per tots aquests motius, des de la Comunitat UJIxPlaneta demanem a la Universitat Jaume I y a l’Ajuntament de Castelló que deixen de participar en la rentada d’imatge verda de les empreses que més contaminen el nostre entorn i que contribueixen a la catàstrofe climàtica.

*Aci pots llegir la resposta de Rafael Mayo Gual, Vicerector d’Infraestructures i Campus Saludable a la nostra demanda a la Rectora, del 30 d’abril al 2021.

One thought on “Comunicat de la Comunitat UJIxPlaneta amb motiu de la celebració de l’Encontre Sostenibilitat el dia 28 d’abril a Castelló.