Adhesions de les facultats de l’UJI a el Manifest de la Comunitat UJIxPlaneta!

La setmana de l’27 a el 31 de gener de 2020 tres facultats de l’UJI (Ciències Humanes i Socials, Jurídiques i Econòmiques, i l’Escola de Tecnologia i Ciències Experimentals) han aprovat en Junta de Centre la seva adhesió a el manifest de la Comunitat UJIxPlaneta. La Facultat de Ciències de la Salut ho proposarà en el seu següent Junta de Centre.

La Comunitat UJIxPlaneta és una associació universitària de recent creació que pretén ajudar a aconseguir que l’UJI prioritze l’acció climàtica i ambiental de forma transversal en tots els seus àmbits d’actuació, incidint en les causes originàries de la degradació i contemplant la justícia social i intergeneracional.

Davant la cada vegada més evident situació d’emergència climàtica, aquesta associació formada per persones de tots els col·lectius universitaris (estudiantat, professorat i personal d’administració i serveis) entén que les universitats tenen un gran paper a fer. Les universitats amb el seu potencial de generació i transmissió de coneixement, així com de transformació social, tenen la responsabilitat de fer sonar l’alarma i de promoure un nou model de societat més sostenible, justa i resilient.

Les demandes a la Universitat Jaume I que promou la Comunitat UJIxPlaneta i que han estat recolzades per les esmentades facultats són:

1. Que reconega la situació d’emergència climàtica i ecosistèmica i cree una estructura d’alt nivell, dotada de competències, personal i pressupost suficient, per afrontar transversalment aquest repte.
  2. Que elabore, amb participació de representants dels col·lectius universitaris, un pla integral d’actuació, amb objectius avaluables i alineats amb les recomanacions científiques i que informe del seu desenvolupament.
  3. Que realitze una auditoria ambiental i social completa i que avalue les pràctiques de les empreses amb les que mantinga vincles, prioritzant les que siguen més sostenibles.
  4. Que assolisca la neutralitat climàtica abans del 2030.
  5. Que la sostenibilitat ambiental i el foment de la justícia social, junt a la resta d’Objectius de Desenvolupament Sostenible, es consideren línies prioritàries i transversals en tots els estudis, en la recerca i en la governança del campus, així com en totes les polítiques universitàries.
  6. Que promoga la transformació cap a nous models socioeconòmics, culturals i ètics capaços de restaurar l’harmonia entre les persones i la resta del planeta, col·laborant amb altres universitats, institucions i col·lectius per a crear sinergies que faciliten aquestes transformacions.

Després de rebre aquestes adhesions, la Comunitat UJIxPlaneta es planteja seguir recollint suports perquè les necessàries actuacions s’escometen com més aviat millor, ja que, com assenyalen en el seu Manifest: “Coneixem les causes i els riscos. No hi ha més obstacle que la nostra voluntat. No queda marge, és hora d’actuar! “