Vull unir-me

Si formes part de la comunitat universitària, o simplement tens clar que la universitat té un paper ineludible que jugar en les crisis climàtica i ecosocial, pots unir-te a la Comunitat UJIxPlaneta omplint el següent

FORMULARI

Formar part de la Comunitat UJIxPlaneta no comporta quotes ni compromisos de cap tipus. Pots participar activament o no més rebre informació per saber què estem fent.

VULL RECOLZAR EL MANIFEST

En aquest Manifest em volgut sintetitzar quina és la situació actual, quines són les causes i quines les amenaces que enfrontem per la degradació dels ecosistemes i l’alteració climàtica.

L’objectiu és impulsar a l’UJI per a que prioritze les necessàries transformacions que haurem d’emprendre per no empitjorar l’estat del planeta i per adaptar-nos a les noves condicions en les que tindrem que viure.

Si estàs d’acord amb el que expresse el manifest pots signar-lo en l’enllaç que trobaràs al final del text. També ho podeu fer si sou un col·lectiu.

MANIFEST DE LA COMUNITAT UJI x PLANETA

El sistema climàtic, els ecosistemes, la biodiversitat, i els equilibris planetaris s’estan deteriorant i alterant més ràpidament que mai com a conseqüència de les activitats humanes.

Els organismes científics més rellevants, com el Grup Intergovernamental d’Experts sobre el Canvi Climàtic (IPCC), la Plataforma Intergovernamental en Biodiversitat i Serveis dels Ecosistemes (IPBES), el Programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient (PNUMA) o l’Organització Meteorològica Mundial (OMM), aporten evidències detallades de la devastació produïda i dels riscos d’arribar a punts de no retorn que iniciarien efectes en cascada imparables.

Tot i que alguns impactes ja són irreversibles, els informes científics coincidixen en què encara podem evitar els escenaris més catastròfics. Però insistixen en la necessitat de canvis transformadors, ràpids i de gran abast en tots els àmbits, especialment en el model de producció, distribució i consum, el model energètic, l’alimentació, la configuració de les ciutats, el transport i la indústria.

De manera que ens enfrontem a un repte sense precedents, en el que caldrà fer un esforç col·laboratiu de tots els agents socials, institucionals i econòmics per a replantejar tots els aspectes dels models socioeconòmics, inclosos paradigmes, objectius i valors.

En aquest context les universitats, amb el seu potencial de generació i transmissió de coneixement així com de transformació social, tenen la responsabilitat de fer sonar l’alarma i de promoure un nou model de societat més sostenible, just i resilient.

Per eixe motiu, i recordant els compromisos declarats per la Universitat Jaume I en el seu codi ètic (apartat 11.1) i en els seus estatuts (article 4), demanem al seu Consell de Govern:

– Que reconega la situació d’emergència climàtica i ecosistèmica i cree una estructura d’alt nivell, dotada de competències, personal i pressupost suficient, per afrontar transversalment aquest repte.

– Que elabore, amb participació de representants dels col·lectius universitaris, un pla integral d’actuació, amb objectius avaluables i alineats amb les recomanacions científiques i que informe del seu desenvolupament.

– Que realitze una auditoria ambiental i social completa i que avalue les pràctiques de les empreses amb les que mantinga vincles, prioritzant les que siguen més sostenibles.

– Que assolisca la neutralitat climàtica abans del 2030.

– Que la sostenibilitat ambiental i el foment de la justícia social, junt a la resta d’Objectius de Desenvolupament Sostenible, es consideren línies prioritàries i transversals en tots els estudis, en la recerca i en la governança del campus, així com en totes les polítiques universitàries.

– Que promoga la transformació cap a nous models socioeconòmics, culturals i ètics capaços de restaurar l’harmonia entre les persones i la resta del planeta, col·laborant amb altres universitats, institucions i col·lectius per a crear sinergies que faciliten aquestes transformacions.

L’emergència ja està ací. Coneixem les causes i els riscos. No hi ha més obstacle que la nostra voluntat. ARA és hora d’actuar!

SIGNATURA